Naturalne barwniki w kuchni, kreatywna zabawa kolorami

naturalne barwniki

Naturalne barwniki to prawdziwy skarb w dzisiejszych czasach, gdzie na co dzień mamy styczność ze sztucznymi dodatkami. I właśnie w ramach tego postu chciałabym przedstawić Ci kilka pomysłów na wykonanie naturalnych barwników w domu. A też pokazać Ci, które z gotowych barwników możesz użyć, a które są w pełni naturalne i bezpieczne. Pobaw się kolorami w swojej kuchni!

Temat naturalnych barwników w mojej kuchni przewijał się już wiele razy, ale przyznaję, że zawsze wykorzystywałam gotowe, kupne barwniki. Wielokrotnie brakowało mi czasu, aby zabrać się za przygotowanie własnych, a okazuje się, że nie jest to takie czasochłonne.

Intensywność kolorów

Myśląc o naturalnych barwnikach do deserów na pewno przeszło Ci przez myśl, że nie będą one na tyle intensywne, jak te sztuczne. I tutaj są dwie strony medalu. W moim mniemaniu barwniki naturalne można podzielić, ze względu na intensywność finalnego koloru, na dwie kategorie. Te w proszku i te w płynie.

Naturalne barwniki w proszku

Z naturalnymi barwnikami w proszku miałam do czynienia kilkukrotnie. Mają mocno intensywne, piękne kolory, a jednocześnie są w 100% bezpieczne. Są także wegańskie i w większości nie posiadają domieszek glutenu. Ja nazywam grupę tych barwników SUPERFOODS 😀

Barwniki w proszku powstają w procesie zagęszczenia składnika substancji barwiącej, którą następnie poddaje się wysuszeniu. Poniżej zamieściłam kilka najpopularniejszych naturalnych barwników w proszku.

Pink pitaya, czyli smoczy owoc

Mocno intensywny, różowy barwnik uzyskiwany z różowego owocu kaktusa. W Polsce owoc ten nazywa się smoczym owocem. Jest to wegański barwnik, nieposiadający glutenu.

Polecam Ci ten barwnik ze względu na soczyście różowy kolor, który pięknie barwi biszkopt, galaretkę, czy też smoothie. Ostatnio użyłam barwnika pink pitaya także do zabarwienia lukru do pączków i wyszło naprawdę genialnie!

Blue spirulina

Spirulina występuje w dwóch kolorach – zielonym i niebieskim. Jest naturalnym składnikiem alg, które rosną w jeziorach Ameryki Środkowej i Południowej oraz Afryki. Oprócz zastosowania w kuchni, spirulina jest także używana do produkcji kosmetyków oraz suplementów diety.

Spirulina jest także źródłem witamin z grupy B (B1, B2 i B12), a także aminokwasów egzogennych, tzn. takich, których organizm nie jest w stanie sam wyprodukować. Oprócz tego spirulina posiada właściwości przeciwbólowe i przeciwzapalne, a także obniżające ciśnienie krwi.

Świetnie sprawdzi się jako dodatek do koktajli, smoothie, czy też jako naturalny barwnik cukierniczy.

Matcha

Sproszkowana zielona herbata o mocno zielonym kolorze. Jest nieodzowną częścią japońskiej kultury. Matcha została odkryta po raz pierwszy w XII wieku przez buddyjskich mnichów, którzy nazwali ją eliksirem nieśmiertelnych. Natomiast dopiero w XXI wieku matcha została prawdziwie odkryta, kiedy o zdano sobie sprawę z jej prozdrowotnych właściwości.

Przed wszystkim opóźnia proces starzenia się organizmu, dzięki zawartości licznych antyoksydantów. Podstawową różnicą między matchą, a innymi zielonymi herbatami jest jej sproszkowana postać. Spożywając sproszkowane liście matchy zaparzone wodą lub dodane bezpośrednio do potrawy powodują, że wchłaniamy zarówno wartości odżywcze rozpuszczalne, jak i nierozpuszczalne w wodzie.

Matcha jest znana również jako zamiennik kawy. Ze względu na swoje prozdrowotne właściwości, a także zawartość L-teaniny pobudza, a jednocześnie nie podrażnia żołądka.

Na blogu Cake Therapy znajdziesz przepis na ciasto z matchą i truskawkami, a także na fit biszkopt z dodatkiem matchy tapioki na bazie limonki. Uważaj jednak z dodawaniem matchy do potraw, gdyż ma dośc ostry i intensywny smak i za duża jej ilość może nieco zmienić smak Twojego deseru.

Aktywny węgiel

Niejednemu z nas węgiel kojarzy się z tabletkami, które niegdyś stosowało się na biegunkę. I powiem Ci, że nadal jest on szeroko stosowany w tym zakresie. Dzięki swoim właściwościom węgiel aktywny ma zdolność wiązania chorobotwórczych bakterii i wydalania ich z organizmu. Węgiel aktywny z powodzeniem możesz także zastosować w przypadku uporczywych wzdęć.

Gdzie możesz zakupić węgiel aktywny? W każdej aptece w postaci kapsułek lub tabletek lub w drogeriach, jako suplement diety.

Aktywny węgiel stosowany jest także jako czarny barwnik w kuchni. Gotową, sproszkowaną wersję tego barwnika znajdziesz w sklepach ze zdrową żywnością lub w sklepach cukierniczych.

Butterfly pea

Intensywnie niebieski, a po dodaniu soku z cytryny także fioletowy, kolor w Twoich deserach zapewni barwnik butterfly pea. Jest to kwiat po polsku zwany Klitoria ternateńska. Ma fioletowe, rozłożyste płatki, które wysuszone i zaparzone, dają tzw. niebieską herbatę.

Klitoria ternateńska uprawiana jest w Azji, głównie w Tajlandii, Indiach i Chinach. Posiada ogrom właściwości prozdrowotnych dzięki zawartym składnikom odżywczym, takim jak flawonoidy, fitosterole, terpenoid, czy laktony. Do podstawowych benefitów butterfly pea należą poprawa odporności organizmu, usprawnienie pracy mózgu oraz działanie przeciwgorączkowe, przeciwbólowe i przeciwzapalne.

W kuchni kwiaty Klitorii ternateńskiej wykorzystuje się w formie wysuszonej lub wysuszonej, a następnie sproszkowanej. Jako barwnik wykorzystuje się kwiaty w formie proszku. Po dodaniu barwnika do deseru otrzymasz mocny, niebieski kolor, natomiast przy dodaniu odrobiny cytryny, kolor powinien zmienić się na intensywnie fioletowy.

Dunaliella salina

Dunaliella salina to słonolubne algi, które zawierają cała masę karotenoidów. To właśnie beta karoten wchodzący w skład wspominanych karotenoidów jest zamieniany przez nasz organizm na witaminę A. A sama witamina A, jak zapewne wiesz, jest bardzo istotna w funkcjonowaniu ludzkiego organizmu. Poprawia odporność organizmu, zmniejsza ryzyko powstawania nowotworów oraz wspomaga widzenie.

Algi dunaliella salina występują na polach solnych, np na terenie zatoki na południu San Francisco. Nadają wodzie piękny pomarańczowo-czerwony kolor.

Sproszkowane algi Dunaliella salina są świetnym dodatkiem do posiłków w celu uzupełnienia diety w beta-karoten, jak też jako naturalny barwnik spożywczy, który nadaje deserom piękny pomarańczowy kolor.

Naturalne barwniki w płynie

Ale co w przypadku, gdy nie masz wyżej wymienionych barwników w proszku pod ręką? Wówczas genialnym sposobem okazuje się przygotowanie własnych naturalnych barwników w domu. Posłużą Ci do tego produkty, który wykorzystujesz na co dzień w kuchni, czyli warzywa i owoce.

Oczywiście tworząc naturalne barwniki w warunkach domowych musisz liczyć się z tym, że ich kolor nie będzie na tyle intensywny, aby dorównał barwnikom w proszku. Kolory kremów, biszkoptów, czy smoothie, które możesz uzyskać będą tutaj miały raczej barwę pastelową.

Pamiętaj także, że każdy z płynnych barwników będzie posiadał swój smak dedykowany składnikowi, z którego wykonałeś/aś barwnik. Dlatego dodawaj go ostrożnie i tylko tyle i potrzebujesz. Barwniki płynne mają również to do siebie, że zmieniają konsystencję kremów, także tutaj z dodawaniem także trzeba być bardziej ostrożnym, w przeciwieństwie do barwników w proszku.

Zobacz, które z warzyw i owoców możesz wykorzystać do stworzenia jedynych i niepowtarzalnych domowych barwników naturalnych.

  • różowy – maliny, truskawki
  • fioletowy – jagody, borówki
  • niebieski – czerwona kapusta + soda oczyszczona
  • zielony – matcha, szpinak
  • żółty – szafran, kurkuma
  • pomarańczowy – papryka, bataty, marchewka
  • czerwony – buraki, pomidor
  • brązowy – kawa, herbata, gorzkie kakao
  • czarny – gorzkie kakao

A teraz do dzieła! Stwórz w swojej kuchni laboratorium chemiczne i przygotuj własne barwniki w zupełnie naturalny i bezpieczny sposób (no może za wyjątkiem sody, który wybucha 😀 – żartowałam 🙂 ).

Barwnik różowy

Aby wykonać różowy barwnik 50 g świeżych truskawek lub malin zalej 100 g wody doprowadź do wrzenia. Następnie zblenduj i przetrzyj przez sitko lub gazę, aby pozbyć się kawałków owoców i pestek. Kolejno całkowicie ostudź i przelej do szczelnie zamkniętego pojemniczka. Przechowuj w lodówce do maksymalnie 2 tygodni.

Barwnik fioletowy

50 g świeżych borówek zalej 100 g wody doprowadź do wrzenia. Następnie zblenduj i przetrzyj przez sitko lub gazę, aby pozbyć się kawałków owoców i pestek. Kolejno całkowicie ostudź i przelej do szczelnie zamkniętego pojemniczka. Przechowuj w lodówce do maksymalnie 2 tygodni.

Barwnik niebieski

Mają główkę lub połowę dużej czerwonej kapusty posiekaj i zalej 125 g wody. Doprowadź do wrzenia i odstaw na 15 minut. Następnie przelej przez sitko i ponownie podgrzewaj do zredukowania. Na koniec dodaj szczyptę sody oczyszczonej i … obserwuj jak piękny fioletowy kolor zmienia się w niebieski! Całkowicie ostudź, a następnie przelej do szczelnie zamkniętego pojemniczka. Przechowuj w lodówce do maksymalnie 2 tygodni.

Barwnik zielony

Aby uzyskać zielony barwnik z matchy dodaj ją bezpośrednio do deseru. Jeżeli natomiast chcesz wykorzystać szpinak, wówczas zalej 100g szpinaku 30 g wody i doprowadź do wrzenia. Zmiksuj na gładko, przetrzyj przez sitko i całkowicie ostudź. Przelej do szczelnie zamkniętego pojemniczka. Przechowuj w lodówce do maksymalnie 2 tygodni.

Barwnik żółty

Zagotuj 250 g wody ze szczyptą kurkumy lub szafranu. Następnie zdejmij z ognia i odstaw na 15 minut, aby mikstura odpoczęła. Po tym czasie ponownie wstaw na gaz i redukuj do otrzymania gęstego barwnika. Całkowicie ostudź, a następnie przelej do szczelnie zamkniętego pojemniczka. Przechowuj w lodówce do maksymalnie 2 tygodni.

Barwnik pomarańczowy

Z marchwi wyciśnij sok za pomocą sokowirówki i zredukuj na średnim ogniu o połowę. Całkowicie ostudź, a następnie przelej do szczelnie zamkniętego pojemniczka. Przechowuj w lodówce do maksymalnie 2 tygodni.

Barwnik czerwony

Z buraków wyciśnij sok za pomocą sokowirówki i zredukuj na średnim ogniu o połowę. Całkowicie ostudź, a następnie przelej do szczelnie zamkniętego pojemniczka. Przechowuj w lodówce do maksymalnie 2 tygodni.

Barwnik brązowy

W garnuszku umieść łyżkę gorzkiego kakao i szklankę wody. Doprowadź do wrzenia i mocno zredukuj. Następnie przetrzyj przez sitko w celu pozbycia się grudek. Całkowicie ostudź, a następnie przelej do szczelnie zamkniętego pojemniczka. Przechowuj w lodówce do maksymalnie 2 tygodni.

Barwnik czarny

Przygotuj go dokładnie w ten sam, jak barwnik brązowy, dodając dwa razy więcej kakao.

Mam nadzieję, że podobała Ci się zabawa w chemika, a przygotowanie domowych barwników dostarczyło Ci wrażeń. Bądź kreatywna/y w swojej kuchni i baw się barwnikami. Próbuj różnych połączeń!

4 komentarze

  1. Doskonała podpowiedz. Musze spróbować. Dzięki!!!

  2. Pingback: Babeczki z czekoladą i borówkami z kremem milky way - Cake therapy

  3. Pingback: Ombre blue spirulina chia pudding, pożywne śniadanie - Cake therapy

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*